Bonita klienta je ohodnocení klienta podle toho, jak dobře bude schopen splácet svůj úvěr. Banky toto hodnocení vypočítají z Vámi předložených dokumentů a některých dalších údajů. Je takové pravidlo, že klient s lepší bonitou dostává nižší úrokové sazby než klient se špatnou bonitou.
- Banka posoudí Vaši bonitu podle následujících údajů:
- Trvalých příjmů – čím větší jsou, tím je větší šance na získání úvěru
- Měsíčních výdajů
- Věku – vzhledem k tomu, že hypotéky jsou většinou na několik desítek let, tak čím je věk vyšší, tím může být kratší splatnost, obvykle do 70 let konce splatnosti úvěru
- Dosaženého vzdělání
- Profese
- Rodinného stavu – zde hraje roli hlavně počet vyživovaných dětí
- Záznamů v registrech dlužníků
- Data čerpání
- Lokality – u menších měst a obcí jsou většinou nižší náklady
Co se týče nebankovních společností, ty většinou zakládají své hypotéky na zástavě nemovitosti. U spotřebitelských úvěrů kontrolují schopnost splácení. Tolerují záznamy v registrech. Tudíž i klienti s horší bonitou mají šanci dostat hypotéku.
Pokud ale chcete úvěr od banky a máte nízkou bonitu, je možné ji několika možnostmi zvýšit. Jak?
- Spolužadatel – osoba, která se bude podílet na úvěru a Vaše příjmy se tedy pro posouzení sčítají (může to být například manžel, manželka, nebo druh, družka, …)
- Další ručitel – osoba, která je ochotná za Vás ručit, obvykle svou nemovitostí – poskytnout veškeré dokumenty, které hovoří ve prospěch Vaší vyšší bonity
Další možností, jak Vaši bonitu zvýšit, je také zrušení všech kreditních karet, kontokorentu atd. Registr dlužníků se posuzuje podle záznamů SOLUS, o které si můžete nechat požádat a zjistit tak, jak na tom jste.
Bonita klienta je pro banky I jiné subjekty velmi důležitým faktorem, podle kterého se řídí schválení úvěru i nastavení úroků. Jedná se o jakýsi obrázek o tom, zda podle předpokladů budete svůj dluh v pořádku splácet.